Minden kezdet nehéz, nagyok az elvárások, bonyolultak a megoldások. Nyilván ezért kerülhetett sor a minap arra, hogy egy állami vezető állítólag parancsokat osztogatott egy útépítésen.
De hát, mit tehet a környezetvédelemért felelős államtitkár, ha hivatalos tudomást szerez arról, hogy egy engedélyezett és megkezdett beruházás az általa védeni hivatott környezeti elemek közül egyet vagy akár többet is veszélyeztethet, neadj’isten akár a bűnözés növekedéséhez vezethet, vagy – ami ennél is rosszabb – az Európai Unió által védeni rendelt, és esetleg e tekintetben meg is finanszírozott területet hátrányosan érinthet?!
Egyrészt:
Felveheti a kapcsolatot a beruházóval, hogy tisztázza a helyzetet. Ha ez, és bármely más alábbi megoldás olyan késedelemre vezetne, amely elháríthatatlan kárral vagy veszéllyel járna, végzésben (mint hatóság) ideiglenes intézkedést hozhatna a tevékenység felfüggesztéséről, erről értesítenie kellene az eljárásra jogosult hatóságot, amely az ideiglenes intézkedés szükségességét haladéktalanul felülvizsgálná.
Másrészt:
Ha a beruházás környezeti hatásvizsgálathoz kötött, vagy arra vonatkozóan a környezetvédelmi hatóság döntése alapján környezeti hatásvizsgálatot folytattak le, hivatalból felügyeleti eljárást indít vagy, ha a környezetvédelmi engedélyt nem az országos környezetvédelmi hatóság hozta, azt utasítja felügyeleti eljárás lefolytatására. Ha a felügyeleti eljárás során bebizonyosodik, hogy a környezetvédelmi engedély semmis, az – az ügyfelek jóhiszeműen szerzett, illetve gyakorolt jogaira tekintet nélkül – megváltoztatható vagy megsemmisíthető. Ha pedig az eljárás során bebizonyosodik, hogy a beruházó nem volt jóhiszemű, elegendő az is, ha a döntés jogsértő volt.
Harmadrészt:
Ha a beruházással összefüggésben környezeti hatásvizsgálatot folytattak le, a környezetvédelmi engedély tekintetében, ha azt nem folytattak le, a beruházáshoz kapcsolódó engedély alapjául szolgáló szakhatósági állásfoglalás tekintetében hatósági ellenőrzés lefolytatására utasítja az irányítása alá tartozó környezetvédelmi hatóságot. Ha az ellenőrzés az engedélytől (szakhatósági állásfoglalásban foglalt feltételektől) eltérő megvalósítást állapít meg, a környezetvédelmi hatóság vagy maga teszi meg a szükséges intézkedéseket a jogsértés megszüntetésére, vagy felhívja az erre jogosult hatóságot erre.
Negyedrészt:
Felhívja az irányítása alá tartozó környezetvédelmi hatóság figyelmét a környezetveszélyeztetésre, amely a beruházót tevékenysége környezetre gyakorolt hatásának feltárása érdekében - teljes körű vagy részleges - felülvizsgálatra kötelezheti. Ha a felülvizsgálat során a környezetveszélyeztetés bebizonyosodik, a hatóság korlátozza, felfüggeszti vagy megtiltja a tevékenység folytatását, illetőleg az erre hatáskörrel rendelkező szervnél azt kezdeményezi. Sőt, korlátozó vagy felfüggesztő döntés esetén a hatóság meghatározza a tevékenység folytatásának környezetvédelmi feltételeit is.
Ötödrészt:
Ha a fenti intézkedési lehetőségeket nem tartja kellően operatívnak, végső kétségbeesésében megkérheti valamelyik barátját, hogy forduljon a jövő nemzedékek országgyűlési biztosához, aki – többek között – még az engedély jogerőre emelkedését követő 180 napon belül indítványozhatja végrehajtásának felfüggesztését.
Nyilvánvalóan kifelejtettem még néhány dolgot (mint például büntető-feljelentés, ügyészséghez fordulás, bulldózer elé fetrengés), de a jogállami hatósági eljárásjogban egyszerűen sehol se találom a parancs kötelező formai és tartalmi elemeit.