Alászolgája!

"Esküszöm, hogy hazámhoz, a Magyar Köztársasághoz és annak népéhez hű leszek. Országunk Alkotmányát, alkotmányos jogszabályait megtartom. Az állam- és szolgálati titkot megőrzöm. Hivatali kötelességeimet részrehajlás nélkül, lelkiismeretesen, becsületesen, a jogszabályoknak megfelelően, pontosan, etikusan, az emberi méltóságot feltétlenül tiszteletben tartva, a legjobb tudásom szerint, nemzetem érdekeinek szolgálatával teljesítem. Hivatalomban és azon kívül példamutatóan viselkedem, s minden igyekezetemmel azon leszek, hogy a Magyar Köztársaság fejlődését, szellemi és anyagi javainak gyarapodását előmozdítsam." (Az eskütevő meggyőződése szerint:) "De most komolyan!"

HTML

Friss topikok

Linkblog

mert ügyeket intézni kell...

2011.01.25. 14:32 alászolgája

Update to new version! - Önkormányzati rendelet majdnem naprakészen

Címkék: önkormányzat alkotmánybíróság jogbiztonság egységes szerkezet jogszabályok megismerhetősége

 Az Alkotmánybíróság 2010. december 17-én megsemmisítette a lakások és helyiségek bérletéről szóló ferencvárosi önkormányzati rendelet egyes törvénybe ütköző rendelkezéseit. Az önkormányzat honlapján a rendeletnek - mint kiderült szándékosan - olyan egységes szerkezetű szövege olvasható, amely a megsemmisített, alkotmányellenes rendelkezéseket a mai napig hatályosként tünteti fel.

2011. január 24-én 10:26 perckor e-mailben fordultam a Ferencvárosi Önkormányzat Polgármesteri és Jegyzői Irodájához, amelyben az önkormányzat rendeleteinek megismerhetőségével kapcsolatban fogalmaztam meg észrevételeket. Az önkormányzat honlapján olvasható jelenleg hatályosnak titulált rendeletek közül a lakások és helyiségek bérletére, elidegenítésére és megszerzésére vonatkozó szabályokról szóló önkormányzati rendelet szövege olyan rendelkezéseket tartalmaz, amelyeket az Alkotmánybíróság egy tavaly év végi határozatával már megsemmisített.

Az önkormányzati tulajdonú helyiségek bérleti díjára vonatkozó rendelkezések megsemmisítésének oka az volt, hogy a lakások és helyiségek bérletéről szóló törvény kerek perec rögzíti, hogy az önkormányzati tulajdonú helyiség bérleti díjának mértékére vonatkozó rendelkezést önkormányzati rendelet nem tartalmazhat, abban a felek szabadon állapodhatnak meg.

Emellett, bár a honlapon fellelhető az önkormányzati rendeletek elvileg hatályos változata, sőt még azok a módosítások is, amelyek alapján a rendelet hatályos szövege megállapítható, nem szerepelt sajnos a rendeletek eredeti szövege, amelyhez képest a hatályos szöveg a módosítások nyomán előáll. Ez meghiúsítja azt, hogy a honlap szerint jelenleg hatályos szöveg leellenőrizhető legyen, de azt is, hogy a korábban hatályos szabályozás megismerhető legyen. Ez utóbbira akkor lehet szükség, ha az új szabályozás átmenetileg még a korábban hatályos rendelkezéseket rendeli alkalmazni, vagy akkor, ha korábban történt eseményeket kell jogilag értékelni. Teljes és kielégítő megoldást erre természetesen csak valamennyi korábban hatályos rendelet közzététele jelentene, de ilyen messzire már nem is mertem elmenni.

„a képviselőtestület még nem döntött”

Az önkormányzat ezek alapján vagy nyilvánvaló szerepzavarban van, vagy pedig szándékosan csúsztat. Mindkét variáció megdöbbentő.

A polgármesteri hivatal feladatkörrel rendelkező vezető állású köztisztviselője rekordgyors, másfél órán belül beérkezett udvarias válaszában (ezúton is elismerésem érte!) bár megköszönte észrevételeimet, és biztosított az eredeti rendelet azonnali közzétételéről (erre még aznap sor is került, bár kizárólag az érintett rendelet vonatkozásában), de az Alkotmánybíróság döntésének megfelelő szöveg közzétételétől, azaz a megsemmisített rendelkezések kitörlésétől elzárkózott. A válaszlevél szerint ugyanis a megsemmisítés nyomán szükséges rendeletmódosításról a képviselőtesület még nem döntött, arra várhatóan 2011. február 3-án kerül sor, így a hatályos szöveg az, ami a honlapon található. Az ezzel kapcsolatos újabb „kötekedésemre” válasz már nem érkezett.

Az egyik lehetőség, hogy ténylegesen úgy gondolják, hogy az önkormányzati rendeleteket érintő alkotmánybírósági határozatok átültetést igényelnek. Ezzel szemben az Alkotmánybíróságról szóló törvény alapján az Alkotmánybíróság által megsemmisített jogszabályi rendelkezés – eltérő alkotmánybírósági rendelkezés hiányában ­– a határozat közzétételét követő napon (jelen esetben 2010. december 18-án) hatályát veszti. Ebben az esetben a rendelet címzettjeit tudatlanságból vezeti félre az önkormányzat. (Van egyébként példa Európában ehhez hasonló alkotmánybírósági modellre, de a magyar nem ilyen.)

A másik lehetőség, hogy az önkormányzat a számára kedvezőtlen alkotmánybírósági döntés következményeit kívánja úgy enyhíteni, hogy a helyzet rendezéséhez álláspontja szerint szükséges módosító rendelet megalkotásáig az érdekeit jobban szolgáló, már nem hatályos rendeletet teszi közzé a honlapján, tudatosan megtévesztve ezzel a rendelkezés címzettjeit.

Kinek a dolga?

A jelenlegi törvényi szabályozás szerint az önkormányzatoknak az önkormányzati rendeletek egységes szerkezetű szövegének közzététele nem feladata. Pontosabban nem ez a feladata. Az elektronikus információszabadságról szóló törvény alapján a helyi önkormányzat jegyzője az önkormányzat rendeletét elektronikusan, haladéktalanul köteles megküldeni a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzéséért felelős közigazgatási és igazságügyi miniszternek. A miniszter gondoskodik az önkormányzati rendeleteknek az erre a célra fenntartott honlapon történő közzétételéről. Ebből azonban nem következik az egységes szerkezetű közzététel.

Az Önkormányzati Rendeletek Tárának helyet adó egyébként rendkívül körülményesen kezelhető honlapon az említett rendeletnek szintén nem a hatályos szövege olvasható, azzal, hogy itt még a módosító rendeletek szövege sem érhető el. Persze használható és főként naprakész információ nem is várható, hiszen sem az önkormányzatnak, sem pedig a központi kormányzatnak nincs egyértelműen rögzített felelőssége ebben a tekintetben. Ezen sajnos a minden eddiginél átláthatóbb és nyíltabb jogalkotásról szóló törvény sem változtat érdemben semmit, sőt.

 

Ez persze nem változtat azon, hogy egy olyan önkormányzatnak, amely versenyképes akar maradni, elemi érdeke a saját rendeleteinek közzététele. Hiszen a jogbiztonság hiánya nem csak bosszúságot okozhat, hanem - több más tényezővel együttesen - például a vállalkozások, beruházások, szélsőséges esetben akár a magánszemélyek távolmaradását, elköltözését is. Az viszont bizonyosan nem segíti a piaci és nem szereplők bizalmának erősödését, ha a rendeletek önszorgalomból közzétett egységes szerkezetű szövegét az önkormányzat önkényesen a valósággal (és az Alkotmánybírósággal) szembehelyezkedve állapítja meg.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://alaszolgaja.blog.hu/api/trackback/id/tr212612342

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása